Όταν ένας μουσικός παίζει ένα όργανο ή τραγουδάει μόνος του, λέμε ότι παίζει-τραγουδάει "Solo". Δύο μουσικοί που παίζουν μαζί, αποτελούν την πιο μικρή μουσική ομάδα: το "Duo" ή Duetto (κυρίως στην περίπτωση δύο τραγουδιστών). Τα δύο όργανα μπορεί να είναι ίδια (πχ δύο κιθάρες) ή και διαφορετικά. Αν η μουσική ομάδα αποτελείται από τρία όργανα (ή φωνές), έχουμε ένα Trio (πχ πιάνο, βιολί, βιολοντσέλο). Προσθέτοντας ένα ακόμα όργανο, δημιουργούμε το Quartetto: το πιο γνωστό είναι το "κουαρτέτο εγχόρδων", με δύο βιολιά, 1 βιόλα και 1 βιολοντσέλο, χωρίς να αποκλείονται και άλλοι συνδυασμοί, όπως το Τζαζ κουαρτέτο με πιάνο, σαξόφωνο, μπάσο και ντραμς. Η μουσική παρέα μπορεί να μεγαλώσει, με την προσθήκη ενός πέμπτου οργάνου, σχηματίζοντας το Quintetto.
Το πιο μεγάλο μουσικό σύνολο είναι η Συμφωνική Ορχήστρα, την οποία είχαμε γνωρίσει σε παλαιότερες δημοσιεύσεις. Η Συμφωνική Ορχήστρα, έχοντας τόσα πολλά και διαφορετικά όργανα, μπορεί να παίξει μεγάλα μουσικά έργα, με πολύ πλούσιο, γεμάτο ήχο, που εντυπωσιάζει τον ακροατή. Μάλιστα υπάρχουν κάποια μουσικά έργα, που εκτός από ολόκληρη την Συμφωνική Ορχήστρα, χρειάζονται επιπλέον κι άλλο ένα όργανο (πιο σπάνια: δύο έως τρία): είναι τα έργα που ονομάζονται "Κοντσέρτα", στα οποία η Συμφωνική Ορχήστρα κάνει "διάλογο" με αυτό το ξεχωριστό όργανο (πχ. Κοντσέρτο για πιάνο, ή για βιολί και Συμφ. Ορχήστρα).
Για να συγχρονιστούν σωστά όλοι οι μουσικοί που παίζουν σε μια τόσο μεγάλη ορχήστρα (μέχρι ογδόντα ή εκατό όργανα!), είναι απαραίτητη η παρουσία ενός ακόμα ανθρώπου: είναι ο Διευθυντής της ορχήστρας, ή Μαέστρος. Με κινήσεις των χεριών του ή με τη βοήθεια μιας "Μπαγκέτας" (=ραβδάκι) στο δεξί χέρι, ο Μαέστρος κατευθύνει όλη την ορχήστρα, δίνει τον σωστό ρυθμό, την κατάλληλη ένταση και τον τρόπο παιξίματος με το συναίσθημα που ταιριάζει στο έργο. Επιπλέον, μέχρι η ορχήστρα να ετοιμαστεί να παρουσιάσει το μουσικό πρόγραμμά της στο κοινό, ο μαέστρος είναι εκείνος που -μέσα από πολλές ώρες πρόβας- θα δείξει στους μουσικούς το πως ακριβώς πρέπει να παιχτεί ένα έργο.
Καταλαβαίνουμε, λοιπόν, ότι ο ρόλος του Μαέστρου είναι πάρα πολύ σημαντικός!
Καταλαβαίνουμε επίσης ότι για να γίνει κάποιος μαέστρος χρειάζεται να έχει πολύ καλό "μουσικό αυτί", πολύ καλή μνήμη (για να θυμάται όλη τη μουσική που παρουσιάζει) και ικανότητα να προσέχει τι παίζει κάθε όργανο ξεχωριστά, ώστε να κατευθύνει όλη την ορχήστρα. Έτσι, για να βρεθεί κάποιος στο "Πόντιουμ", όπως λέγεται η θέση του μαέστρου στο κέντρο της ορχήστρας (συνήθως πάνω σε ένα μικρό βάθρο) απαιτούνται πολλά χρόνια μουσικών σπουδών.
Δεν αποκλείεται, όμως, ο μαέστρος να μην είναι τόσο μεγάλος στην ηλικία. Αρκεί να έχει ειδικό ταλέντο για την πολύ υπεύθυνη θέση που πρέπει να πάρει. Όπως είδαμε παλαιότερα, ο W.A. Mozart είχε εντυπωσιάσει όλους τους ακροατές του, όταν σε πολύ μικρή ηλικία διηύθυνε ορχήστρες που έπαιζαν συμφωνίες και κοντσέρτα που είχε συνθέσει ο ίδιος!
Ένα τέτοιο σύγχρονο ταλέντο θα παρακολουθήσουμε τώρα. Ο οκτάχρονος Edward Yudenich διευθύνει την Κρατική Ορχήστρα του Uzbekistan, που παίζει το έργο του Fr.Liszt "Les Preludes".
Σχόλια;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου